Home > TMC Column & Blog > Column no. 1 TMC

Column no. 1 TMC

Mediation gaat terug tot in de middeleeuwen, in de 16e eeuw werden door de Leidse vredemakers al gesprekken gevoerd om conflicten tot een oplossing te leiden voordat deze tot oorlogen zouden leiden. Veel verder terug in de geschiedenis gebruikten de Oude Grieken en Sparta al personen uit andere steden om de boodschap over te brengen zonder emotie en zelfs meer diplomatiek vanuit een oplossing.

Vanuit mijn ervaring als GZ psycholoog-Psychotherapeut  herken ik de  vaak de uitvergrote emoties die aan de basis lijken te staan van een conflict  tussen mensen.  We schieten in een afweerstand omdat we ervaren in gevaar te zijn en zijn overtuigd dat de afweerstand ons beschermd en helpend is. Gevolg een levensgroot conflict, zoals we vaak zien in vechtscheidingen, de één reageert op de lading van de ander en er is geen werkelijk contact in communicatie.

Waar ik als psychotherapeut  het proces aan ga te onderzoeken, hoe de afweerstanden die helpend waren in het verleden van mensen, is mediation direct gericht op het komen tot een betere communicatie over de kwesties die er tussen twee partijen spelen. Dat hierbij emoties vaak uitvergroot zijn door onverwerkte situaties uit het  verleden daar kan niet aan voorbij gegaan worden! Door deze te negeren zouden we tot een schijnoplossing komen die in de toekomst niet werkend zou blijken. Vaak geeft een goede TMC mediation inzichten in jezelf waar je verder mee komt in je werk en privé situatie.

Zelf ben ik moeder in een samengesteld gezin en ken de uitdagingen van kinderen van verschillende bloedgroepen, opgroeiende pubers met “stand-in vaders” en terugkerende discussies met manlief over de “vroegere” relaties…(soms waren die misschien niet zo slecht).

Hoe het ook zij, de meer complexe en snellere samenleving stelt hoge eisen aan onze coöp strategieën en geeft korte lontjes. TMC heeft als doelstelling om vanuit het belang voor de individuen met elkaar te komen tot een win-win. Dit proces dient op de meest prettige, duurzame en goedkoopste tot stand te komen. Daar staat TMC voor.

Ik schroom er niet voor mijn eigen ervaringen uit het leven te delen met mijn cliënten als dit bijdraagt aan de gesprekken. De grootte van de spiegel is niet relevant om te komen tot betere inzichten, de kwaliteit ervan wel!

Heleen Posthumus 

T 020 760 94 70 Aanvragen voorstel